Svar: Sensitiv eller?
23. februar 2022
Alder:
7 mdr.
Kære udkørte mor
Tak for dit brev :) Det lyder rigtig hårdt, og som om, at du er rigtig meget på hele dagen, og jeg kan godt forstå, du synes det er svært :) Jeg vil rigtig gerne dele lidt tanker med dig.
Du spørger i din overskrift, om lillesøster er sensitiv, eller hvad det handler om... og umiddelbart, er det ikke den tanke jeg får. Det kan naturligvis ikke udelukkes, men når jeg læser dit brev, så er min umiddelbare tanke, at lillesøster får alt for meget mælk og for lidt rigtig mad. Det er meget vigtigt, at du får skruet antallet af amninger betydeligt ned, så der er plads i maven til mere sufficiente fødevarer - fordi det naturligt vil have betydning for hendes overskud og humør.
Du fortæller, at lillepigen "går fra legende, udforskende og opmærksom til træt, pivende og utilfreds på få minutter". Du fortæller også, at du er "på hele dagen i forsøget på at holde hende i godt humør, hjælpe hende med at sove, udforske mad, øve motorik og leg", og du fortæller, at hun "græder meget og af så lidt". Der skal ikke ret meget til, før bægeret flyder over. Og det lyder for mig som om, at hendes blodsukker svinger for meget dagen igennem - og at det naturligt har sammenhæng mellem hendes mælkeindtag og indtag af rigtig mad.
Du skriver, at hendes interesse for skemad ikke er der, og at hun ikke vil mades. Her er der sandsynligvis også en sammenhæng mellem hendes mælkeindtag - jeg tror ikke, at hun føler sig særligt sulten, men hun har brug for maden. Eller at hun måske føler sig sulten men har en "falsk mæthed" i maven på grund af mælken. Når det så er sagt, så må du naturligvis meget gerne give hende mad i hånden, som hun selv kan sidde med, gumle og gnaske sig igennem, hun behøver bestemt ikke kun at få skemad.
Serotonin er et af de stoffer som er med til at holde vores humør stabilt og forbedre vores søvnkvalitet. Serontonin bliver produceret, når vi indtager tryptofanholdige fødevarer, og dette sikres blandt andet, når vi indtager bananer, grød/brød, pasta, fede fisk som laks og makrel, kylling og kalkun, en bagt kartoffel og forskellige grøntsager er også vigtigt.
Det er vigtigt, at din datter allerede fra morgenstunden tilbydes protein og fiberrig morgenmad. Jeg vil anbefale f.eks. havregrød, men hvis hun ikke vil spise grød, så kan du lave grødmuffins, klatkager, grødpandekager f.eks. med banan osv. til hende. Det er vigtigt med en eller anden form for grød, da det får blodsukkeret til at stige langsomt hen over nogle timer, hvilket vil give vedvarende energi og stabilisere hendes humør.
Til frokost og aften bør hun tilbydes kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Igen gerne grøntsagsmos, men det er også rigtig fint med f.eks. grøntsagsmuffins, som hun selv kan gnave, og udgangspunktet skal være mere og mere jeres mad. Hvis hun allerede virker parat til at kunne spise lidt rugbrødshapsere, så skal du endelig også give hende det til frokost. Brug også gerne rester fra aftensmaden til frokost.
Formiddag og eftermiddag skal hun tilbydes mellemmåltider, meget gerne med frisk frugt og bær, og også gerne f.eks. flerkornsgrød om eftermiddagen. Du kan igen forsøge med grødmuffins, grødpandekager osv. for at få lidt grød i hende på denne måde. Eftermiddag kan du også forsøge med en grødsmoothie eller spiseklar grød på klemtube, som hun igen kan styre. Det kan igen være en måde at få lidt grød i hende på, fordi hun selv er med til at spise det. Og lige nu er det vigtigste at hun begynder at få mere rigtig mad i maven.
Det er vigtigt, at hun får vand til alle måltider og også som tørstslukker imellem måltiderne. Og så skal amningerne skrues betydeligt ned - så hun nu ammes 4 gange i døgnet - tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Det vil sige, at hun ikke længere skal ammes efter midnat, og hun skal heller ikke ammes formiddag. Eftermiddag evt. jf. nedenstående dagsplan.
Det er vigtigt, at du forsøger at få lavet disse ændringer nu. Både for din datters skyld og for din egen skyld. Du kan ikke blive ved med at holde til det, som det er lige nu, og det er ikke til nogen af jeres bedste :) Den fastere føde vil naturligt også hjælpe på hendes refluks...
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre. Vågner og dagen begynder mellem kl. 06-07
Morgen 7-7.30: Tilbydes lidt frisk blød frugt i hånden, og du følger efter med lidt havregrød, grødmuffins, grødpandekager eller lignende. Vand af kop.
Puttes i bæresele og sover sin første lur, når storesøster afleveres. Alternativt kan hun evt. puttes i barnevogn og kan sidde og kikke på verden og måske falde i søvn i barnevognen, hvis I går til børnehave med storesøster. Skal ikke ammes her.
Formiddag: Når I er hjemme igen efter at storesøster er afleveret - Tilbydes små bidder af en blød bolle med smør, frisk blød frugt i hånden, og også gerne en grødmuffin, klatkage eller lignende. Vand af kop. Skal ikke ammes her
Frokost 11: Hvis hun kan må hun gerne tilbydes små rugbrødshapsere, men ellers gerne grøntsagsmuffin, kogte grøntsagsbuketter, godt kogt pasta, små bidder af kød, fisk - og suppleres meget gerne med grøntsagsmos med kød eller fisk. Det kan være rester fra aftensmaden eller det kan være færdiglavet babymos, der passer til hendes alder. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur - puttes f.eks. i barnevognen, og I går en tur, så hun hjælpes til at koble fra og finde roen og forhåbenligt sove en lidt længere lur her - og du kommer også lidt ud og væk hjemmefra :) Lad hende starte med at sidde op og kikke på verden og læg hende først ned, når hun tydeligt viser sig parat.
Eftermiddag 14 (eller hvordan jeres dag nu ser ud): Tilbydes mellemmåltid, igen meget gerne frisk blød frugt, og lidt flerkornsgrød med frugtmos som topping, kan også tilbydes f.eks. en grødmuffin, grødpandekage eller måske en grødsmoothie i klempose. Vand af kop. Og skal ikke ammes her...
Evt. amning og puttes til dagens 3. lur - det er bedre, at du ammer hende før en 3. lur her, end at hun ammes om natten :) Det kan også være måden, du om eftermiddagen får hende til at koble fra og finde roen på. Du må gerne lægge dig med hende og lade hende falde i søvn i dobbeltsengen, eller hun kan evt. puttes i bæreselen eller barnevognen, hvis storesøster skal hentes her.
Aften 17.30-18: Udgangspunktet er familiemaden, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Der skal være mad i stykker, som hun selv sidder med, og derudover må du igen meget gerne supplere med lidt på en ske, hvis hun vil acceptere det. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23: Ammes rigtig godt og puttes i egen seng, hvor hun så vidt muligt nu skal sove uden mælk til næste morgen tidlig, hvor hun ammes igen. Det vil være super godt, hvis hun kan begynde at sove 5-6 timer uden mælk om natten.
Det er naturligt en forudsætning for at kunne undvære mælken, at hun spiser tilstrækkeligt med rigtig mad hele dagen igennem. Det er dog også en forudsætning for at kunne spise tilstrækkeligt med mad, at hun ikke får så meget mælk mere. Derfor skal du forsøge at finde balancen mellem at sikre hende mad nok og holde igen med mælken.
Jeg ved, at det er en stor omvæltning og kan godt fornemme, at det naturligt bliver svært for dig at holde hende fra brystet - især når hun klynker og smågræder hele dagen igennem. Jeg tænker dog, at det er en vigtig ændring, som vil hjælpe jer begge fremadrettet, og det er nødvendigt at du får skabt disse ændringer nu.
Er der nogen, som kan hjælpe dig i hverdagene - måske en bedsteforælder eller lignende, som kunne være der og tage sig af lillesøster et par timer. Det kan også være, at du i weekenden skal lave noget med storesøster og lade far tage lidt over, så I på den måde også hjælper hinanden med at få lille søster lidt væk fra brystet og igang med mere rigtig mad...
Rigtig meget held og lykke fortsat :) Stort knus herfra!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske